PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Scholieren die in armoede opgroeien, moeten van de overheid een smartphone krijgen
Rijbewijzen moeten gesubsidieerd worden door de overheid
Op elke school moet coming-out dag gevierd worden
Ook vrouwen moeten paus kunnen worden
Middelbare scholieren moeten gratis met het ov kunnen reizen
Keti Koti moet een nationale feestdag worden
Iedereen in Nederland moet een dubbele (of meervoudige) nationaliteit kunnen hebben
In de onderbouw van de middelbare school moeten jongens en meisjes gescheiden les krijgen
Het openbaar vervoer moet gratis worden
Elke asielzoeker tussen de 12 en 18 jaar moet worden gekoppeld aan een Nederlandse jongere

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Themales Kinderboekenweek & begrijpend lezen

In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je twee oefeningen over de Kinderboekenweek en begrijpend lezen.

BLOG

Jureren: debatteren is meer dan argumenteren

De combinatie van argumentatie en presentatie maken een debat. Maar waarom en wat vinden wij belangrijk voor een sterke presentatie? Dat vertellen we in deze blog.

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!