Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

DELEN VIA

Debattrainingen, toernooitrainingen, combitrainingen en nu ook ‘in beraad’. Interessant al die trainingen, maar in een tijd waarin keuzestress vaak de boventoon voert, helpen we jou graag een handje bij het maken van deze keuze! Als docent wil je je leerlingen of studenten niet alleen kennis meegeven, maar ze ook de vaardigheden aanleren om kritisch na te denken, samen te werken en goed te communiceren. Maar welke training helpt je hierbij het meest? In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat. 

 

Wat is een debat?

Een debat is een gestructureerde discussie met regels tussen tenminste twee teams. Debaters verdedigen een stelling, zonder dat zij mogen kiezen of zij voor- of tegenstanders zijn. Het kan dus zijn dat debaters tegen hun eigen mening debatteren. Het debat wordt beoordeeld door een jury, die let op onder andere presentatie, argumentatie en teamwork. Debat is een goede werkvorm om kritisch denken te bevorderen en leerlingen te leren hoe zij hun mening duidelijk en overtuigend kunnen verwoorden. Tijdens een debattraining krijgen leerlingen meer zelfvertrouwen, leren zij overtuigend spreken en kritisch na te denken.

Wat is een beraad?

Bij een beraad staat een probleem centraal en leerlingen of studenten gaan samen op zoek naar oplossingen hiervoor. De deelnemers worden verdeeld over twee groepen, zodat er twee verschillende oplossingen gezocht worden. Deze bedenken zij door bronnen te (onder)zoeken en eventueel experts te bevragen. Zodra de teams (verschillende) oplossingen hebben bedacht, presenteren de teams hun oplossingen aan elkaar. Het doel van een beraad is om samen tot de beste oplossing te komen. Naast een oplossing bedenken en pitchen, geven leerlingen elkaar ook feedback op elkaars plannen én verwerken deze feedback in een nog betere oplossing. Tijdens deze debattraining kun je leerlingen laten nadenken over grote maatschappelijke problemen, zoals racisme en genderongelijkheid, maar ook over lokale problemen, zoals de inrichting van een schoolplein of de overlast van leerlingen bij het plaatselijke winkelcentrum.

Verschillen tussen debat en beraad

    • Doel: overtuigen versus overeenstemming bereiken
    • Karakter: competitief versus samenwerkend
    • Rol van de docent: begeleider versus moderator
    • Houding van leerlingen: standpunt verdedigen versus actief luisteren en compromissen sluiten

Conclusie: Wanneer kies je voor debat of beraad?

  • Debat: wanneer leerlingen hun standpunt moeten leren verwoorden en verdedigen; bijvoorbeeld bij maatschappelijke vraagstukken of morele dilemma’s (zoals bij een debat over klimaatverandering).
  • Beraad: wanneer leerlingen moeten leren samenwerken of gezamenlijke besluiten moeten nemen; bijvoorbeeld bij groepsopdrachten of projectwerk (zoals bij brainstormen over een schoolfeest).

En, ben je er al uit welke werkvorm het beste past bij jouw lesaanpak? Top! Zo niet, neem vooral contact met ons op voor persoonlijk advies. We denken graag met je mee!

TRAINING VOOR LEERLINGEN/STUDENTEN

Onze debattrainingen in de klas – gegeven door jonge, enthousiaste en ervaren trainers – bestaan uit een korte uitleg en veel debatteren.

DOE MEE!

Ben je al begonnen met debatteren in de klas? Wij geven drie tips om nu te starten met debatteren!

RECENTE BLOGS

Ook interessant voor jou

BLOG

Debatwoordenboek

Openingsspeech, definitie, AUB, aptum – in het debatwoordenboek worden deze begrippen en meer uitgelegd. Een goede voorbereiding voor het debatteren.

BLOG

Hoe begin je een debatclub?

Elke week samenkomen met enthousiaste leerlingen om te debatteren! Een debatclub is de perfecte manier om een debatcultuur op je school levendig te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat

BLOG

Decemberstellingen

De maand december brengt naast veel gezelligheid, ook veel voer debat! Sinterklaas, het vuurwerkverbod en thema’s rondom kerst: over welk thema debatteer jij met je klas?