Wij zijn ervan overtuigd dat debatteren juist iets is voor het vmbo, waar jongeren vaak veel meer kunnen dan ze zelf denken! In de vmbo-klassen van het Comenius College in Hilversum is debatteren al jaren een vast onderdeel. Docent Petra Hoving vertelt hoe ze dit aanpakken. Wat zijn de effecten van debatteren in de klas en hoe motiveer je iedereen?
Vertel, hoe zijn jullie begonnen met debatteren op het vmbo?
“Onze vwo-afdeling deed al jaren mee aan het NK Debatteren voor Scholieren, dus we waren bekend met debat en Stichting Nederlands Debat Instituut. We vonden als school dat er juist op het vmbo gewerkt moet worden aan beter leren spreken, argumenteren en presenteren, dus we besloten gewoon te beginnen.
We zijn van start gegaan in jaar 3, bij Nederlands. Vervolgens zijn we deel gaan nemen het VMBO Debattoernooi. We zijn zo enthousiast geworden dat we ook bij andere vakken zijn gaan debatteren, we een leerlijn debatteren hebben opgezet én debatteren onderdeel hebben gemaakt van het schoolexamen.”
Laagdrempelig én uitdagend! Ook meedoen aan het VMBO Debattoernooi?
Wat maakte jou/jullie zo enthousiast?
“Ik ben iedere keer zo verbaasd over leerlingen die opeens iets durven te zeggen, de stille leerlingen die het vaakst opstaan. Daarnaast vind ik het ook fantastisch om te zien hoe de praatgrage leerlingen erachter komen hoe lang twee minuten spreken eigenlijk is. Ik ben ontzettend enthousiast over debatonderwijs. Hoe leer je je leerlingen anders mondig zijn? Hoe leer je ze anders argumenten te bedenken en een volwaardige burger te zijn?”
En, zijn de leerlingen net zo enthousiast?
“Zo lang je als docent enthousiasme uitdraagt, krijg je de leerlingen ook mee! Daarom betrekken we bij ons op school ook andere docenten bij het debat. We laten verschillende docenten jureren tijdens debatlessen en/of optreden als timekeeper. Zo zien de leerlingen dat iedereen mee doet.
We leggen hiernaast de nadruk op het plezier van leren debatteren en niet zo zeer op hóe goed je het doet. We geven uiteraard wel altijd feedback, aan de hand van de jurywijzer van Stichting Nederlands Debat Instituut!”
Heb je nog tips voor andere vmbo-docenten?
“Begin klein en maak het niet te groot. Maar: doe en durf! Begin met eenvoudige stellingen over onderwerpen die herkenbaar zijn voor de leerlingen. Heb lef en wees niet bang dat het fout gaat. Het ging bij ons in het begin ook soms fout. Ga niks forceren en laat je adviseren! Succes!”
Ben je inmiddels net zo enthousiast als Petra? Bekijk dan onze ‘Start met debat’-pagina en bel of mail gerust bij vragen. We denken graag met je mee!