Energizers: een vliegende start met debat

DELEN VIA

Een debatles vereist van leerlingen een andere inzet dan een gewone les: ze moeten soms uit hun comfortzone stappen en krijgen veel verantwoordelijkheid. Dat kan allemaal best spannend zijn. Met een energizer start je de les positief en actief, waardoor leerlingen zich meer op hun gemak voelen en meteen aan staan. We leggen hier uit wat een energizer is, waarom je ze gebruikt en we geven een aantal voorbeelden.

Wat is een energizer?

Een energizer is een korte, speelse opwarmoefening. Je doet een energizer vaak aan de start van een les, maar je kan ook tijdens de les een energizer introduceren als je het idee hebt dat je leerlingen wel wat extra energie kunnen gebruiken. Vaak zitten er al debatelementen in een energizer, zoals: samenwerken, (publiek) spreken of snel reageren.

Actieve werkhouding

Door aan het begin van een debatles een energizer te doen, laat je aan leerlingen merken dat dit een ander soort les is dan normaal. Het wordt namelijk een les waarin ze veel zelf aan de slag gaan: spreken, voorbereiden en elkaar motiveren. Een energizer zorgt ervoor dat leerlingen meteen actief bezig zijn en de toon voor de les is gelijk gezet. Je kan het vergelijken met een warming-up wanneer je gaat sporten: als je zonder rustig op te warmen tien kilometer hardloopt, gaat het waarschijnlijk een stuk minder soepel dan als je eerst je spieren even opwarmt. En met debat is het net zo. Als je al even voor de groep gesproken hebt en samen hebt gewerkt, gaat dit makkelijker tijdens het debat.

Extra actieve energizers: Wandelende koning en Andersommen!

Positieve sfeer

Veel leerlingen vinden het spannend om voor de groep te spreken. Een energizer is dan ook dé manier om het ijs te breken. Dit heeft ermee te maken dat de meeste energizers uitnodigen tot fouten maken. Vaak moeten leerlingen bij een energizer een opdracht uitvoeren die in eerste instantie makkelijk lijkt, maar toch best lastig is. De opdracht voeren ze uit met de hele klas of in kleinere groepjes. Doordat de leerlingen samen fouten maken zonder dat er echt iets op het spel staat, ontstaat er een positieve sfeer waarin het oké is als de opdracht even niet goed gaat. Sterker nog, door fouten te maken worden ze gaandeweg beter in de opdracht. Door dit te ervaren aan het begin van de les, beginnen je leerlingen met meer vertrouwen aan het debat.

Extra positieve energizers: 1-2-3’en, Wandelende koning, Zeg eens ‘euhm’!

Kennis activeren

Bij veel energizers staat samenwerken centraal, maar bijvoorbeeld ook creatief en snel nadenken. Soms moeten leerlingen zelfs al een korte (ludieke) speech houden. Door je energizer te laten aansluiten op de doelen van je debatles, laat je leerlingen zien dat ze veel debatvaardigheden eigenlijk al onder de knie hebben of hier in ieder geval mee bekend zijn. Dit geeft zelfvertrouwen, omdat ze weten dat ze al voorkennis hebben waarmee ze het debat ingaan. Hoewel elke energizer kan worden ingezet aan het begin van een debatles, kan je dus ook voor een energizer kiezen die al meer inhaakt op klassieke debatvaardigheden.

Extra leerzame energizers: Verkoop de bel, De woordentrein, Het Alfabetspel

TRAINING VOOR LEERLINGEN/STUDENTEN

Onze debattrainingen in de klas – gegeven door jonge, enthousiaste en ervaren trainers – bestaan uit een korte uitleg en veel debatteren.

DOE MEE!

Ben je al begonnen met debatteren in de klas? Wij geven drie tips om nu te starten met debatteren!

RECENTE BLOGS

Ook interessant voor jou

BLOG

Debatteren over gevoelige onderwerpen

Juni is internationale Pride Month: de maand waarin wereldwijd evenementen worden georganiseerd voor en door LHBTI’ers. Het uitgelezen moment om met je leerlingen het gesprek, of debat, aan te gaan

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Het Spreekwoordendebat

In debatten komen vaak spreekwoorden voorbij om een boodschap kracht bij te zetten. Je zult politici horen over ‘van de regen in de drup vallen’, ‘blij maken met een dode