Op 15, 16 en 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen en dat levert deze maand dus veel voer voor debat op! In deze blog vind je een grote hoeveelheid themastellingen over de verkiezingen én de argumentatie-oefening ‘Politieke standpunten langs de AUB-meetlat’.
Elke stelling is ingedeeld op niveau en thema en daarnaast zijn er ook een aantal ludieke stellingen om uit te kiezen. Met behulp van de oefening kunnen leerlingen onderzoeken of de standpunten van partijen wel worden uitgelegd volgens de AUB-methode.
Veel debatplezier!
Alle actuele stellingen vind je op onze stellingenpagina.
Politieke standpunten langs de AUB-meetlat
Politici verkondigen op dit moment overal op televisie en social media standpunten uit hun verkiezingsprogramma’s. Maar, leggen politieke partijen deze standpunten eigenlijk wel goed uit? Dat kunnen leerlingen onderzoeken met de oefening ‘Politieke standpunten langs de AUB-meetlat’. Van verschillende partijen hebben wij in totaal zes standpunten uitgekozen. Leerlingen kijken of ze het AUB-model (Argument, Uitleg, Bijvoorbeeld) helemaal herkennen of dat er één of meerdere stappen missen! We hebben er ook een antwoordblad bijgeschreven met toelichting en geven een voorbeeld van hoe het standpunt wél aan AUB zou voldoen. Aan leerlingen de taak de ‘AUB’ in elk standpunt te ontdekken, en eventueel te verbeteren of aan te vullen!
Politieke standpunten langs de AUB-meetlat
Politici verkondigen op dit moment overal op televisie en social media standpunten uit hun verkiezingsprogramma’s. Maar, leggen politieke partijen deze standpunten eigenlijk wel goed uit? Dat kunnen leerlingen onderzoeken met de oefening ‘Politieke standpunten langs de AUB-meetlat’. Van verschillende partijen hebben wij in totaal zes standpunten uitgekozen. Leerlingen kijken of ze het AUB-model (Argument, Uitleg, Bijvoorbeeld) helemaal herkennen of dat er één of meerdere stappen missen! We hebben er ook een antwoordblad bijgeschreven met toelichting en geven een voorbeeld van hoe het standpunt wél aan AUB zou voldoen. Aan leerlingen de taak de ‘AUB’ in elk standpunt te ontdekken, en eventueel te verbeteren of aan te vullen!
Stellingen
- Kamerleden moeten gekozen worden op basis van het aantal Facebook-vrienden dat zij hebben
(ludiek, beleidsstelling) - De leeftijdsgrens voor stemmen moet worden verlaagd naar 16 jaar
(niveau 2, waardestelling) - Stemmen moet verplicht worden
(niveau 2, beleidsstelling) - De dag van de verkiezingen moet een officiële feestdag worden
(niveau 1, beleidsstelling) - De helft van de Tweede Kamerleden moet vrouw zijn
(niveau 3, beleidsstelling) - De volgende premier van Nederland moet een mbo-diploma hebben
(niveau 3, beleidsstelling) - Tweede Kamerfracties moeten een kwart van hun zetels afstaan aan de jongerenafdeling van hun partij
(niveau 3, beleidsstelling) - Scholieren mogen zelf beslissen welke feestdagen zij willen vieren
(niveau 3, beleidsstelling) - Verkiezingsprogramma’s van politieke partijen zouden maximaal één pagina lang moeten zijn
(niveau 3, waardestelling) - Een hogere kiesdrempel is bevorderlijk voor de democratie
(niveau 4, waardestelling) - Iedereen wordt tot zijn 25e verplicht om te stemmen bij alle verkiezingen
(niveau 4, beleidsstelling) - Steunbetuigingen van beroemdheden aan politici zijn slecht voor de democratie
(niveau 4, waardestelling) - In de top 5 van iedere kieslijst moet minimaal 1 kandidaat 30 jaar of jonger zijn
(niveau 4, beleidsstelling) - Alleen mensen onder de pensioenleeftijd mogen verkiesbaar zijn
(niveau 3, beleidsstelling)
Aan de slag met debat?
VOOR LEERLINGEN/STUDENTEN
Met jouw klas debatteren? Wij bieden altijd een training op maat! Bekijk ons aanbod.
AAN DE SLAG
Debatteren terwijl de hele klas of de debatclub thuiszit: hoe pak je dat aan? Lees alles over de online tools die je kan gebruiken en de debatvormen die geschikt zijn.