PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Rond Pasen moet in iedere klas het paasverhaal worden verteld
Scholen moeten leerlingen betalen om naar school te komen
Scholen moeten pas om 10 uur beginnen
Scholen moeten tv-programma’s toestaan om pestende leerlingen te filmen met verborgen camera’s
Scholen mogen enkel nog eten en drinken aanbieden dat uit Nederland komt
Scholieren die in armoede opgroeien, moeten van de overheid een smartphone krijgen
Scholen moeten altijd openblijven in de zomervakantie
Ouders mogen hun kind volgen met een tracker
Reclame gericht op jonge kinderen moet verboden worden
Ouders moeten betaald worden om niet meer dan één kind te krijgen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Met stijlfiguren speechen!

In deze blog word je meegenomen in de wondere wereld van stijlfiguren. Hoe zet je ‘stijl’ in om je argumenten sterker te maken?

BLOG

Waarom debatteren met jouw basisschoolklas?

BLOG

Nog een corona-achterstand: écht contact

De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk