PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Leerkrachten in het basisonderwijs moeten evenveel verdienen als docenten in het voortgezet onderwijs
Lidmaatschap van de Europese Unie is een voordeel voor Nederland
LHBT-vluchtelingen moeten in aparte AZC’s worden opgevangen
Leraren moeten altijd met ‘u’ worden aangesproken
Leerlingen uit klas 3 mogen een jaar lang alleen tweedehands kleding kopen
Leerlingen moeten zelf kunnen kiezen of ze de CITO-toets (eindtoets) maken
Leerlingen moeten sociale media-les geven aan leerkrachten
Leerlingen die gemiddeld een 7.5 staan, moeten vrijgesteld worden van lessen
Leerkrachten moeten verplicht mee-gymmen met hun klas
Leerlingen met een slechte gezondheid moeten dagelijks extra gymlessen krijgen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

School als oefenplaats voor burgerschap

De ‘Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs’ is per 1 augustus ingegaan. Dit aangescherpte wetsvoorstel biedt duidelijkheid aan scholen in het basis- en middelbaar onderwijs