Voor sommige leerlingen is het spreken voor een groep of in de klas erg spannend. Soms vrezen ze dat ze af zullen gaan voor hun klasgenoten of docent, dat ze uitgelachen worden, etc. Wij delen onze drie tips die wij toepassen in onze trainingen om leerlingen te helpen over hun spreekangst heen te komen. Deze tips gaan over het aanpassen van de verwachting, het serieus blijven nemen van leerlingen en hoe je blijft zorgen voor een veilige en motiverende sfeer.
Hieronder vind je een samenvatting van de lestip. In de download vind je de volledige lestip. Meer advies nodig? Neem dan contact met ons op!
Lees de volledige lestip over spreekangst hier
Pas verwachtingen aan
Laat leerlingen duidelijk weten dat het oefenen is en dat ze dus ook niets fout kunnen doen. Alles is goed genoeg! Ze mogen dus helemaal zichzelf zijn: spreken ze van nature wat rustig, dan hoeft het niet ineens helemaal over de top omdat ze nu voor de klas staan. Vindt een leerling grapjes maken leuk, dan kan dat prima. Oefening baart kunst, dus ze zullen merken dat het spreken steeds een beetje beter gaat.
Laat merken dat je je leerlingen serieus neemt
De uitdaging bij leerlingen met spreekangst is natuurlijk de balans vinden tussen stimuleren (focussen op wat er goed ging) en eerlijk zijn. Het is dus goed om erop te letten dat de complimenten echt gemeend zijn, en niet te (ver)gezocht. Anders kan het gebeuren dat leerlingen de terechte complimenten niet voor waar aannemen, en dan is er van een positieve of zelfs succeservaring geen sprake. Vandaar dat we adviseren een top én een tip te geven; op die manier laat je merken dat je je leerlingen écht serieus neemt.
Zorg voor een veilige sfeer en motivatie
Leerlingen die het erg spannend vinden om te spreken voor een groep zijn vaak bang dat ze af zullen gaan voor hun klasgenoten en de leraar. Om een veilige sfeer te creëren en de leerlingen extra te motiveren kun je het volgende doen:
- Teamverband: Laat de leerlingen samen voorbereiden.
- Relativeer angsten: Bespreek klassikaal wat het allerergste is dat er kan gebeuren. Op die manier zien leerlingen dat anderen er ook mee worstelen.
- Individuele feedback: Om tips en tops echt te laten landen, is het soms nog zinvoller dit individueel te doen.