Meer zelfvertrouwen tijdens het spreken

DELEN VIA

Voor sommige leerlingen is het spreken voor een groep of in de klas erg spannend. Soms vrezen ze dat ze af zullen gaan voor hun klasgenoten of docent, dat ze uitgelachen worden, etc. Wij delen onze drie tips die wij toepassen in onze trainingen om leerlingen te helpen over hun spreekangst heen te komen. Deze tips gaan over het aanpassen van de verwachting, het serieus blijven nemen van leerlingen en hoe je blijft zorgen voor een veilige en motiverende sfeer.

Hieronder vind je een samenvatting van de lestip. In de download vind je de volledige lestip. Meer advies nodig? Neem dan contact met ons op!

Lees de volledige lestip over spreekangst hier

Pas verwachtingen aan

Laat leerlingen duidelijk weten dat het oefenen is en dat ze dus ook niets fout kunnen doen. Alles is goed genoeg! Ze mogen dus helemaal zichzelf zijn: spreken ze van nature wat rustig, dan hoeft het niet ineens helemaal over de top omdat ze nu voor de klas staan. Vindt een leerling grapjes maken leuk, dan kan dat prima. Oefening baart kunst, dus ze zullen merken dat het spreken steeds een beetje beter gaat.

Laat merken dat je je leerlingen serieus neemt

De uitdaging bij leerlingen met spreekangst is natuurlijk de balans vinden tussen stimuleren (focussen op wat er goed ging) en eerlijk zijn. Het is dus goed om erop te letten dat de complimenten echt gemeend zijn, en niet te (ver)gezocht. Anders kan het gebeuren dat leerlingen de terechte complimenten niet voor waar aannemen, en dan is er van een positieve of zelfs succeservaring geen sprake. Vandaar dat we adviseren een top én een tip te geven; op die manier laat je merken dat je je leerlingen écht serieus neemt.

Zorg voor een veilige sfeer en motivatie

Leerlingen die het erg spannend vinden om te spreken voor een groep zijn vaak bang dat ze af zullen gaan voor hun klasgenoten en de leraar. Om een veilige sfeer te creëren en de leerlingen extra te motiveren kun je het volgende doen:

  • Teamverband: Laat de leerlingen samen voorbereiden.
  • Relativeer angsten: Bespreek klassikaal wat het allerergste is dat er kan gebeuren. Op die manier zien leerlingen dat anderen er ook mee worstelen.
  • Individuele feedback: Om tips en tops echt te laten landen, is het soms nog zinvoller dit individueel te doen.

Lees de volledige lestip over spreekangst hier



Ook interessant voor jou

  • Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In de aanloop daarnaartoe verschijnen de verkiezingsprogramma’s en stemwijzers en zijn er tal van verkiezingsdebatten. Miljoenen mensen zitten aan de buis gekluisterd, in afwachting van scherpe argumenten, verrassende weerleggingen en pakkende oneliners (en laten we eerlijk zijn, stiekem ook voor de sensatie). Ook de dagen erna zie je in de media nog veel fragmenten voorbijkomen. Maar als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

  • Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!

  • Juni is internationale Pride Month: de maand waarin wereldwijd evenementen worden georganiseerd voor en door LHBTI’ers. Het uitgelezen moment om met je leerlingen het gesprek, of debat, aan te gaan over gender en diversiteit. Maar hoe begin je? In deze blog helpen we je op weg. Zo kun jij gaan debatteren over gevoelige onderwerpen!