PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Eindexamenleerlingen moeten worden vrijgesteld van het volgen van lessen
De verkoop van organen moet worden gelegaliseerd
De volgende premier van Nederland moet een mbo-diploma hebben
De voorlopige eindexamenuitslag moet onder voorbehoud gedeeld worden met leerlingen
Dictators moet amnestie worden aangeboden in ruil voor vrijwillig aftreden
Dieetadvies moet goedgekeurd worden door een commissie voordat het gepubliceerd wordt
Dieren die zich alleen met menselijke hulp kunnen voortplanten zouden moeten uitsterven
Docenten die LGBTQ+’er zijn moeten op school verplicht uit de kast komen
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
De landbouwsubsidies vanuit de Europese Unie moeten worden afgeschaft

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Racisme en diversiteit

Hoe bespreek je racisme in de klas? Wij delen stellingen en tips om het thema racisme en diversiteit op een veilige manier in de klas te bespreken.