De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk weg in isolement. Docenten weten als geen ander hoe dit was voor hen, en hun leerlingen.
Emoji’s
Wat we ook hebben gezien is dat discussies voeren via de chat moeilijk is. Voor veel leerlingen waren de coronamaatregelen een gevoelig onderwerp. Alleen met een flinke dosis goed gekozen emoji’s is een live gesprek over zo’n onderwerp te benaderen. En toch komt de discussie vaak niet op gang, omdat leerlingen niet weten hoe ze hun mening moeten verwoorden. Of loopt het gierend uit de hand, door een gebrek aan nuance en omdat je elkaars mimiek niet kunt zien. Goede discussies voer je niet in de chat, maar met elkaar.
Echt praten
Door live met elkaar te praten en te debatteren, leer je hoe zo’n discussie wel gestructureerd en met respect kan plaatsvinden. Je leert van anderen door te spiegelen wat zij goed doen, tegen te spreken waar je het niet mee eens bent, en verscherpt je eigen ideeën door te luisteren naar die van een ander. Jongeren vinden debatteren ook een leuke manier om zich te verdiepen in een onderwerp, en zo onderzoekend te leren. Gaandeweg doen ze verschillende sociale en democratische vaardigheden op waaronder het kritisch denken, vreedzaam oplossen van conflicten, het besef van gelijkwaardigheid en het accepteren van diversiteit.
Debat op school
Het thuisonderwijs heeft verschillend uitgewerkt op leerlingen. Maar wat ze allemaal hebben gemist is echt praten met elkaar, en zich tot elkaar verhouden. Met onze debattrainingen in de klas is een belangrijk deel van wat jongeren gemist hebben tijdens de schoolsluitingen in te halen: luisteren, kritisch denken, helder spreken en je in de ander verplaatsen.
Meer weten over onze debattrainingen? Kijk hier of mail [email protected]
Geschreven door Nadine Hoen