PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Middelbare scholieren moeten gratis met het ov kunnen reizen
Middelbare scholieren mogen maximaal aan één buitenschoolse activiteit deelnemen
Minderjarigen moeten alleen in bijzijn van hun ouders junkfood en snoep kunnen kopen
Kinderen moeten zelf hun mentor kunnen kiezen
Kinderen tot en met 12 jaar moeten elke week verplicht naar de kinderboerderij
Leerlingen die gemiddeld een 7.5 staan, moeten vrijgesteld worden van lessen
Leerlingen uit klas 3 mogen een jaar lang alleen tweedehands kleding kopen
Jongeren mogen geen bijbaantje hebben tot na hun eindexamen
Jongeren mogen pas vanaf hun 16e make-up dragen
Kinderen moeten tot hun 16e geloofsneutraal worden opgevoed

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Waarom debatteren met jouw mbo-studenten?

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar