PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Er moet een basisinkomen worden ingevoerd
Er moet een maatschappelijke dienstplicht worden ingevoerd
Er moet een robotaccijns worden ingevoerd
Eenzame bejaarden moeten worden uitgerust met supersnelle Wi-Fi
De leeftijd om te mogen werken moet omhoog naar 16 jaar
Boven de 30 graden moet iedereen een korte broek aan
De dag van de verkiezingen moet een officiële feestdag worden
Als een moeder na de bevalling weer gaat werken, moet de partner drie maanden thuis blijven
Beroepsopleidingen moeten studenten weigeren, zodra het aantal bereikt is waar de arbeidsmarkt om vraagt
Bij mooi weer moeten scholen huiswerkvrij zijn

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

BLOG

Waarom debatteren met jouw mbo-studenten?

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.