PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Schoolboeken moeten volledig vervangen worden door iPads of laptops
Het Nederlands oorlogsarchief moet volledig openbaar worden
Het gebruik van sociale media moet verboden worden voor kinderen onder de 16 jaar
Leerlingen moeten zelf bepalen wanneer ze pauze hebben
Jongeren die onverantwoord omgaan met vuurwerk moeten een dag meelopen bij een brandwondencentrum
De restjes van het kerstdiner mogen niet weggegooid worden
Een kerstboom mag pas na het Sinterklaasfeest in huis gehaald worden
Mensen die zich autonoom verklaren mogen geen gebruik maken van publieke voorzieningen
Alle Nederlanders moeten thuis een noodpakket klaar hebben liggen
Het moet verboden worden om te vertellen wie op je Sinterklaaslootje staat

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Jureren: debatteren is meer dan argumenteren

De combinatie van argumentatie en presentatie maken een debat. Maar waarom en wat vinden wij belangrijk voor een sterke presentatie? Dat vertellen we in deze blog.

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar