PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Jongeren onder de 23 moeten worden uitgesloten van een BKR-registratie
Keti Koti moet een nationale feestdag worden
Iedereen in Nederland moet een dubbele (of meervoudige) nationaliteit kunnen hebben
In de onderbouw van de middelbare school moeten jongens en meisjes gescheiden les krijgen
Het openbaar vervoer moet gratis worden
Hoofddoeken bij de politie moeten worden toegestaan
Geldboetes bij een betalingsachterstand van de zorgverzekering moeten worden afgeschaft
Er moet een basisinkomen worden ingevoerd
Elk kind mag maximaal één cadeau krijgen voor Sinterklaas
Elke asielzoeker tussen de 12 en 18 jaar moet worden gekoppeld aan een Nederlandse jongere

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Met stijlfiguren speechen!

In deze blog word je meegenomen in de wondere wereld van stijlfiguren. Hoe zet je ‘stijl’ in om je argumenten sterker te maken?

BLOG

Themales voedselverspilling

In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je drie oefeningen over het onderwerp voedselverspilling.

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de