PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Gevangen moeten voor de dood kunnen kiezen bij een levenslange gevangenisstraf
Gevangenisstraf moet voortaan uitsluitend worden opgelegd voor geweldsdelicten
Zoekmachines moeten jaarlijks alle browse-gegevens delen met de overheid
Er moet een ‘drinkbewijs’ worden ingevoerd* *Vergelijkbaar met een rijbewijs: je krijgt het na het goed afleggen van een examen en kunt het weer kwijtraken bij wangedrag.
De media mogen pas verhalen over seksueel misbruik publiceren als de daders veroordeeld zijn
De overheid moet “catfish” – i.e. personen die online relaties aangaan met een valse of misleidende identiteit – actief opsporen en vervolgen
Bij windstoten boven de 100 km per uur moeten leerlingen stormvrij krijgen
Concerten moeten verboden worden voor jongeren onder de 18 jaar
Aangiftes waar niets mee gedaan wordt, moet de politie direct verwijderen
Alle scholen in Nederland moeten worden beveiligd met detectiepoortjes

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

BLOG

Hoe schrijf ik een betoog?

In deze blog neemt trainer Nadine je mee in het schrijven van een betoog. Hoe overtuig je anderen om jouw standpunt in te nemen?