PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Op Nationale Pannenkoekendag moeten jongeren pannenkoeken bakken voor ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen
Jongeren die onverantwoord omgaan met vuurwerk moeten een dag meelopen bij een brandwondencentrum
De overheid moet geld geven aan jongeren die een lockdown hebben meegemaakt
Leden van het koningshuis moeten vrijgesteld worden van pandemie-regels
De overheid moet je rijbewijs betalen als je tot je 18e niet drinkt
Wie tijdens de lockdown thuis bezoek ontvangt moet een boete betalen
Sterke drank moet tijdens de lockdown verboden worden
Leerlingen moeten per maand één mentale verlofdag opnemen
Elke school moet gratis menstruatieproducten aanbieden
Als een leerling in quarantaine zit, moet diegene elke dag door een klasgenoot gebeld worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!

BLOG

Waarom debatteren met jouw havo/vwo-leerlingen?