PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De verkoop van fastfood moet worden verboden
Dierentuinen moeten verboden worden
Dierproeven moeten verboden worden
De dag van de verkiezingen moet een officiële feestdag worden
Bibliotheken zijn overbodig
Bij mooi weer moeten scholen huiswerkvrij zijn
Bij rampen zijn dieren even belangrijk om te redden als mensen
Alle kinderen moeten verplicht naar een zomerschool
Alle kinderen zonder broertjes of zusjes moeten een huisdier krijgen
Alle lantaarnpalen moeten ’s nachts uit

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Waarom debatteren met jouw basisschoolklas?

BLOG

Decemberstellingen

De maand december brengt naast veel gezelligheid, ook veel voer debat! Sinterklaas, het vuurwerkverbod en thema’s rondom kerst: over welk thema debatteer jij met je klas?

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel