DEBATOEFENINGEN

Werkvormen

De estafettespeech, het ballondebat, het verplichte woordendebat. In onze werkvormen vind je actieve oefeningen die je met (een deel van) de klas kunt uitvoeren. Gericht op zowel presentatie als argumentatie en teamwork. Het niveau per oefening verschilt; gebruik het filter om de werkvormen en oefeningen per onderwijsniveau te vinden.

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

Energizers: een vliegende start met debat

Met een energizer geef start je de les positief en actief, waardoor leerlingen zich meer op hun gemak voelen en meteen aan staan. We leggen hier uit wat een energizer is, waarom je ze gebruikt en geven een aantal voorbeelden.

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

Verkiezingsdebat versus speldebat: de grootste verschillen

Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

Hoe stel je een debatteam samen?

Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!

Debatteren over gevoelige onderwerpen

Juni is internationale Pride Month: de maand waarin wereldwijd evenementen worden georganiseerd voor en door LHBTI’ers. Het uitgelezen moment om met je leerlingen het gesprek, of debat, aan te gaan over gender en diversiteit. Maar hoe begin je? In deze blog helpen we je op weg. Zo kun jij gaan debatteren over gevoelige onderwerpen!

Een goede weerleggingsbeurt

Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen. Best lastig, want je kan er nooit helemaal op voorbereid zijn. Dus, wat moet je nu precies doen? Dat vertellen we je in deze blog!

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar school. We spraken haar over de waarde van debatteren op school.

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel na zes weken vakantie toch weer terug vinden. In deze blog lichten we drie debatvormen uit die jou daarbij kunnen helpen!

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de burgerschapsonderwijsdoelen. Zo bieden we jou handvatten om debat (nog beter) te verankeren in jullie onderwijs.

Ons nieuwste lesmateriaal in je mail ontvangen? Schrijf je dan nu in voor de maandelijkse lestip!

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

BLOG

Een goed betoog: zo onthoud je ‘m!

In deze blog geven we je drie tips hoe jij jouw betoog beter onthoudt: het geheugenpaleis, oefenen en niet uit je hoofd leren.

BLOG

Een goed betoog: maak ‘m onvergetelijk

Dat iemand jouw betoog onthoudt is zelfs essentieel om diegene te overtuigen. Daarom geven we je in deze blog drie tips om ervoor te zorgen dat luisteraars jouw speech onthouden.