PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Ouders moeten het recht krijgen vooraf het geslacht van hun kind te bepalen
Op elke school moet groep 8 jaarlijks een avondmaaltijd koken voor ouderen uit de buurt
Make-up moet verboden worden
Meisjes mogen thuis blijven als hun school geen maandverband verstrekt
Microdosering van harddrugs moet worden toegestaan
Verslaafden moeten worden uitgesloten van medische hulp
Iedereen moet minstens twee uur per maand vrijwilligerswerk doen voor vluchtelingen
Het overdragen van een SOA moet strafbaar worden
Huisdieren moeten worden toegestaan in verzorgingshuizen
Het moet verboden worden om vrijwilligerswerk met kinderen in het buitenland te organiseren

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Beleids- en waardestellingen

Wat is het verschil? Lees hier een uitleg over beleids- en waardestellingen en hoe je beide stellingen voorbereidt om erover te debatteren!

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Jureren: debatteren is meer dan argumenteren

De combinatie van argumentatie en presentatie maken een debat. Maar waarom en wat vinden wij belangrijk voor een sterke presentatie? Dat vertellen we in deze blog.