PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Docenten die het centraal examen over hun vak niet halen, moeten per direct ontslagen worden
*ACTUEEL Op Internationale Vrouwendag moeten alle vrouwen vrij zijn
Je moet zelf kunnen bepalen wanneer in het schooljaar je op vakantie gaat
Iedere werknemer moet één maand per jaar stagelopen in een andere sector
Pensioengerechtigden moeten vijf uur per week mentor zijn van een starter in hun sector
Eén dag per week moeten werkende ouders ruilen met hun schoolgaande kinderen
Wie in de zomer in Nederland blijft, moet horecategoed krijgen
Directieleden mogen maximaal tien keer het salaris van hun laagst betaalde medewerker verdienen
Vrijwilligerswerk is slecht voor de economie
Pas vanaf je 21e mag je geld verdienen met social media

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

BLOG

Themales voedselverspilling

In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je drie oefeningen over het onderwerp voedselverspilling.

BLOG

Waarom debatteren met jouw mbo-studenten?