PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Het moet verboden worden voor Nederlanders om op vakantie te gaan naar landen met onderdrukkende regimes
Pensioengerechtigden moeten vijf uur per week mentor zijn van een starter in hun sector
Directieleden mogen maximaal tien keer het salaris van hun laagst betaalde medewerker verdienen
Vrijwilligerswerk is slecht voor de economie
Werkgevers moeten hun werknemers altijd direct en tegen beperkte vergoeding kunnen ontslaan
Vaste contracten zijn overbodig
Partners die evenveel uur per week werken moeten een financiële bonus krijgen van de overheid
Mensen die door automatisering hun baan verliezen moeten gecompenseerd worden
Mensen die werken met jonge kinderen moeten altijd onder toezicht staan
Er moet een robotaccijns worden ingevoerd

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Hoe stel je een debatteam samen?

Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: