PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Gemeenteraden moeten worden verkozen door een loting uit volwassen burgers
Gemeentes moeten hulp blijven bieden aan uitgeprocedeerde vluchtelingen die weigeren het land te verlaten
Gemeenten moeten alleen asielzoekers toelaten als inwoners daar per referendum mee instemmen
Er moet een kinderparlement komen
Er moet een muur om Nederland gebouwd worden
Er moet een verbod komen op het exporteren van voedsel naar ontwikkelingslanden
Een hogere kiesdrempel is bevorderlijk voor de democratie
Een politicus die door privéomstandigheden negatief in het nieuws komt moet per direct aftreden
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
De volgende premier van Nederland moet een mbo-diploma hebben

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

Een goede weerleggingsbeurt

Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen. Best

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de