Hoe bespreek je racisme in de klas? En hoe open je het gesprek over diversiteit? Hieronder vind je stellingen om het onderwerp racisme en diversiteit in de samenleving te bespreken. Daarnaast hebben wij voor deze stellingen tips op een rijtje gezet om dit thema op een veilige manier met je leerlingen te bespreken.
Alle actuele stellingen vind je op onze stellingenpagina.
Lestip
In deze lestip vind je per stelling een korte introductie waarin we handvatten geven voor het starten van het debat. Per stelling hebben we enkele bronnen opgezocht en een paar vragen geformuleerd die leerlingen kunnen helpen in de voorbereiding.
Hieronder vind je de acht stellingen uit de lestip: als je op de stelling klikt, verschijnt deze groot op je scherm of digibord: mét timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd om is.
Stellingen
- Elke klas moet één keer per jaar een demonstratie organiseren
(niveau 1, beleidsstelling)
- Elke school moet één keer per jaar een themaweek organiseren rondom het thema racisme
(niveau 2, beleidsstelling)
- Politieagenten moeten standaard uitgerust worden met een ‘bodycam’
(niveau 2, beleidsstelling)
- Mensen moeten zelf kunnen bepalen of ze vrij zijn op officiële christelijke feestdagen
(niveau 3, beleidsstelling)
- Er wordt in de Nederlandse geschiedenisboeken te weinig aandacht besteed aan kolonialisme
(niveau 3, waardestelling)
- De Tweede Kamer moet een beslissing nemen over het behoud van Zwarte Piet
(niveau 3, beleidsstelling)
- Demonstraties tijdens de coronacrisis doen meer kwaad dan goed
(niveau 4, waardestelling) - Het is goed als mensen hun achternaam gratis kunnen veranderen
(niveau 4, waardestelling)