PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Alle geneeswijzen waarvan de werking niet wetenschappelijk is aangetoond moeten verboden worden
Alle kinderen moeten verplicht naar een zomerschool
Alleen mensen met een IQ hoger dan 70 mogen stemmen
Alleen landen die vrouwenrechten respecteren hebben recht op ontwikkelingshulp
Alle wc’s op scholen moeten genderneutraal worden
Tweede Kamerleden moeten minstens één keer per jaar lesgeven aan een vmbo-klas
Alle scholen in Nederland moeten worden beveiligd met detectiepoortjes
Alle lantaarnpalen moeten ’s nachts uit
In het geval van een pandemie moeten alle landen in de Europese Unie dezelfde maatregelen instellen
Alle kinderen zonder broertjes of zusjes moeten een huisdier krijgen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Waarom debatteren met jouw havo/vwo-leerlingen?