PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Het volk moet besluiten waar geld voor wetenschappelijk onderzoek naartoe gaat
Het klimaatprobleem wordt het beste opgelost als de overheid zich afzijdig houdt
Gemeenteraden moeten worden verkozen door een loting uit volwassen burgers
Gemeentes moeten hulp blijven bieden aan uitgeprocedeerde vluchtelingen die weigeren het land te verlaten
Een hogere kiesdrempel is bevorderlijk voor de democratie
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
Dictators moet amnestie worden aangeboden in ruil voor vrijwillig aftreden
De landbouwsubsidies vanuit de Europese Unie moeten worden afgeschaft
De overheid moet geen beleid meer maken dat vrouwen positief discrimineert
De overheid moet religieuze instellingen sluiten waar extremistisch gedachtegoed openlijk wordt gepredikt

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

Debatteren op het vmbo: durf en doe!

Wij zijn ervan overtuigd dat debatteren juist iets is voor het vmbo, waar jongeren vaak veel meer kunnen dan ze zelf denken! In de vmbo-klassen van het Comenius College in

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel