PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Duitse dienstplichtigen moeten worden herdacht tijdens de officiële herdenkingen op 4 mei
Een hogere kiesdrempel is bevorderlijk voor de democratie
Een kind moet de achternaam van beide ouders kunnen dragen
Een kind moet zelf kunnen beslissen over diens medische behandeling
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
Dictators moet amnestie worden aangeboden in ruil voor vrijwillig aftreden
Dieren die zich alleen met menselijke hulp kunnen voortplanten zouden moeten uitsterven
Docenten die LGBTQ+’er zijn moeten op school verplicht uit de kast komen
De overheid moeten mensen die medische hulp afzweren verbieden om kinderen te krijgen
De landbouwsubsidies vanuit de Europese Unie moeten worden afgeschaft

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

Waarom debatteren met jouw mbo-studenten?

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.