PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Religie prediken in het openbaar moet verboden worden
Je mag enkel carnaval vieren als je praktiserend Katholiek bent
Investeren in ruimtevaart is nutteloos
Hoofddoeken bij de politie moeten worden toegestaan
Het klonen van dieren moet verboden worden
Er moet één wereldtaal komen
Er moet een nieuw Nederlands volkslied komen
Dieetadvies moet goedgekeurd worden door een commissie voordat het gepubliceerd wordt
Concerten moeten verboden worden voor jongeren onder de 18 jaar
Artiesten die vrouw-onvriendelijke uitspraken doen moeten worden geboycot

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Nog een corona-achterstand: écht contact

De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Themales Kinderboekenweek & begrijpend lezen

In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je twee oefeningen over de Kinderboekenweek en begrijpend lezen.