PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Tijdens de Ramadan moeten schoolkantines gesloten worden
Vrouwelijke topsporters moeten hetzelfde verdienen als mannelijke topsporters
Leerlingen moeten vanaf groep 6 voorlichting krijgen over seksuele geaardheid
De overheid moet geld geven aan jongeren die een lockdown hebben meegemaakt
Zolang de woningcrisis voortduurt moet het verboden zijn om uit huis te gaan voor je 25e – NK Debatteren havo/vwo
Universiteitsstudenten moeten eens per jaar les krijgen van mbo-studenten
Leerlingen moeten één maand per jaar op een andere school doorbrengen
Directieleden mogen maximaal tien keer het salaris van hun laagst betaalde medewerker verdienen
Kinderen mogen enkel nog op hun verjaardag cadeaus krijgen
De Kinderboekenweek moet enkel aandacht besteden aan boeken met hoofdpersonages van kleur

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!

Een goede weerleggingsbeurt

Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen. Best