PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De overheid moet op basis van inkomen vakanties deels vergoeden
Voetbalsupporters die ambtenaren bedreigen moeten een levenslang stadionverbod krijgen
Politieke partijen die dictators steunen moeten verboden worden
Bij internationale klimaatonderhandelingen moeten toekomstige generaties een plek aan tafel krijgen
Huishoudens die meer dan twee keer modaal verdienen moeten een vluchteling in huis nemen
*ACTUEEL Op Internationale Vrouwendag moeten alle vrouwen vrij zijn
De Olympische Spelen moeten altijd in Griekenland plaatsvinden
Tijdens de carnavalsperiode moet je altijd en overal verkleed zijn
Je moet zelf kunnen bepalen wanneer in het schooljaar je op vakantie gaat
Sporters moeten weigeren deel te nemen aan wedstrijden in landen waar mensenrechten geschonden worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat versus Beraad: welke werkvorm kies jij?

In deze blog bespreken we het verschil tussen beraad en debat.

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!

BLOG

School als oefenplaats voor burgerschap

De ‘Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs’ is per 1 augustus ingegaan. Dit aangescherpte wetsvoorstel biedt duidelijkheid aan scholen in het basis- en middelbaar onderwijs