PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Meisjes mogen thuis blijven als hun school geen maandverband verstrekt
Mensen die langer dan twee jaar werkloos zijn moeten lesgeven op de basisschool
Mensen die praten in de stiltecoupé moeten een ov-verbod van drie jaar krijgen
Mensen die smakken in het openbaar moeten een geldboete krijgen
Mensen met een slechte gezondheid moeten korting krijgen op sporten
Na een voetbalwedstrijd mogen supporters één uur lang ongestoord met elkaar vechten op het grasveld
Alle kinderen moeten een huisdier krijgen
Kinderen zouden vanaf 2,5 jaar naar school moeten gaan
Klassen moeten uit maximaal 10 leerlingen bestaan
Leerkrachten in het basisonderwijs moeten evenveel verdienen als docenten in het voortgezet onderwijs

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

BLOG

Een goed betoog: zo onthoud je ‘m!

In deze blog geven we je drie tips hoe jij jouw betoog beter onthoudt: het geheugenpaleis, oefenen en niet uit je hoofd leren.

BLOG

Energizers: een vliegende start met debat

Met een energizer geef start je de les positief en actief, waardoor leerlingen zich meer op hun gemak voelen en meteen aan staan. We leggen hier uit wat een energizer