PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Het moet verboden worden voor chatdiensten (zoals WhatsApp en Facebook Messenger) om end-to-end encryptie toe te passen
Het journaal moet voortaan voor de helft uit leuke berichten bestaan
Er moet een verbod komen op het vernoemen van veganistische producten naar dierlijke producten
Er moeten telefoonvrije dagen komen
Zoekmachines moeten jaarlijks alle browse-gegevens delen met de overheid
Een politicus die door privéomstandigheden negatief in het nieuws komt moet per direct aftreden
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
De media mogen pas verhalen over seksueel misbruik publiceren als de daders veroordeeld zijn
De overheid moet “catfish” – i.e. personen die online relaties aangaan met een valse of misleidende identiteit – actief opsporen en vervolgen
Aangiftes waar niets mee gedaan wordt, moet de politie direct verwijderen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!

BLOG

Jureren: debatteren is meer dan argumenteren

De combinatie van argumentatie en presentatie maken een debat. Maar waarom en wat vinden wij belangrijk voor een sterke presentatie? Dat vertellen we in deze blog.

BLOG

Beleids- en waardestellingen

Wat is het verschil? Lees hier een uitleg over beleids- en waardestellingen en hoe je beide stellingen voorbereidt om erover te debatteren!