PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Ouders moeten hun kind verbieden deel te nemen aan talentenshows op televisie
Ouders mogen hun kind niet helpen met huiswerk
Op alle producten die in Nederland worden verkocht moet 20% klimaatbelasting worden geheven
Op elke school moet groep 8 jaarlijks een avondmaaltijd koken voor ouderen uit de buurt
Op school moet vlog-les gegeven worden
Op Valentijnsdag moeten middelbare scholen verplicht een les seksuele voorlichting geven
NAVO-landen moeten stoppen met het gebruik van gewapende drones
Nederland moet alleen ontwikkelingshulp geven aan landen die een deel van het geld investeren in zonnepanelen
Nederland moet de belastingvoordelen voor buitenlandse bedrijven afbouwen
Nederland moet geboortebeperking als voorwaarde stellen voor ontwikkelingshulp

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Waarom debatteren met jouw basisschoolklas?

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

BLOG

Beleids- en waardestellingen

Wat is het verschil? Lees hier een uitleg over beleids- en waardestellingen en hoe je beide stellingen voorbereidt om erover te debatteren!