PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Een uur bewegen per dag moet standaard in het lesprogramma
Eindexamenleerlingen moeten worden vrijgesteld van het volgen van lessen
Elk kind mag maximaal één cadeau krijgen voor Sinterklaas
Elke klas op de middelbare school moet minstens één keer per jaar een gebedshuis bezoeken
Elke leerling moet toegang krijgen tot gratis bijles
De straf voor pestende kinderen moet worden bepaald door leerlingen uit een andere klas
De voorlopige eindexamenuitslag moet onder voorbehoud gedeeld worden met leerlingen
Docenten die LGBTQ+’er zijn moeten op school verplicht uit de kast komen
Docenten moeten elk jaar samen met hun leerlingen eindexamen afleggen
Docenten moeten volgverzoeken van leerlingen op social media altijd weigeren

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Nog een corona-achterstand: écht contact

De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Racisme en diversiteit

Hoe bespreek je racisme in de klas? Wij delen stellingen en tips om het thema racisme en diversiteit op een veilige manier in de klas te bespreken.