PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Elke asielzoeker tussen de 12 en 18 jaar moet worden gekoppeld aan een Nederlandse jongere
Elk kind mag maximaal één cadeau krijgen voor Sinterklaas
Elk gezin moet één keer per week een maaltijd langsbrengen bij iemand die alleen woont
Eindexamenleerlingen moeten worden vrijgesteld van het volgen van lessen
Eenzame bejaarden moeten worden uitgerust met supersnelle Wi-Fi
Een uur bewegen per dag moet standaard in het lesprogramma
Een totale lockdown tijdens een pandemie is beter dan alleen beperkende maatregelen
Docenten moeten hun politieke voorkeur niet met leerlingen delen
Docenten moeten volgverzoeken van leerlingen op social media altijd weigeren
Docenten moeten elk jaar samen met hun leerlingen eindexamen afleggen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Vijf valkuilen bij het voeren van een debat in de klas

We delen de vijf meest voorkomende valkuilen bij het voeren van een debat, en geven ook direct tips hoe deze te voorkomen.