PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De overheid moet religieuze instellingen sluiten waar extremistisch gedachtegoed openlijk wordt gepredikt
De overheid moeten mensen die medische hulp afzweren verbieden om kinderen te krijgen
Binnen de Europese Unie moeten de productie, handel en consumptie van alle drugs worden toegestaan
De Eerste Kamer moet worden afgeschaft
Bij wetsvoorstellen moet voortaan aan 100 gelote jongeren goedkeuring worden gevraagd

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Vijf valkuilen bij het voeren van een debat in de klas

We delen de vijf meest voorkomende valkuilen bij het voeren van een debat, en geven ook direct tips hoe deze te voorkomen.

BLOG

Beleids- en waardestellingen

Wat is het verschil? Lees hier een uitleg over beleids- en waardestellingen en hoe je beide stellingen voorbereidt om erover te debatteren!

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel