PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De voorlopige eindexamenuitslag moet onder voorbehoud gedeeld worden met leerlingen
Democratie is de beste staatsvorm
Dieetadvies moet goedgekeurd worden door een commissie voordat het gepubliceerd wordt
Docenten moeten hun politieke voorkeur niet met leerlingen delen
De komst van Oost-Europese arbeiders is goed voor Nederland
De media mogen pas verhalen over seksueel misbruik publiceren als de daders veroordeeld zijn
De overheid moet “catfish” – i.e. personen die online relaties aangaan met een valse of misleidende identiteit – actief opsporen en vervolgen
De overheid moet de prijs van fastfood verhogen
De overheid moet een distributiecentrum voor XTC opzetten
Concerten moeten verboden worden voor jongeren onder de 18 jaar

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

Een goede weerleggingsbeurt

Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen. Best

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Nog een corona-achterstand: écht contact

De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk