PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De voorlopige eindexamenuitslag moet onder voorbehoud gedeeld worden met leerlingen
Dictators moet amnestie worden aangeboden in ruil voor vrijwillig aftreden
Dieetadvies moet goedgekeurd worden door een commissie voordat het gepubliceerd wordt
Dieren die zich alleen met menselijke hulp kunnen voortplanten zouden moeten uitsterven
Docenten die LGBTQ+’er zijn moeten op school verplicht uit de kast komen
De publieke omroep moet minstens twee uur per week zendtijd bieden aan extreme standpunten
De landbouwsubsidies vanuit de Europese Unie moeten worden afgeschaft
De media mogen pas verhalen over seksueel misbruik publiceren als de daders veroordeeld zijn
De Nederlandse Marine moet ervoor zorgen dat vluchtelingen worden tegengehouden op de Middellandse Zee
De overheid moet “catfish” – i.e. personen die online relaties aangaan met een valse of misleidende identiteit – actief opsporen en vervolgen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.

BLOG

Beleids- en waardestellingen

Wat is het verschil? Lees hier een uitleg over beleids- en waardestellingen en hoe je beide stellingen voorbereidt om erover te debatteren!