PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Leerlingen die roddelaccounts onderhouden moeten de rest van het jaar de aula schoonmaken
Mobiele telefoons verbeteren het onderwijs
Elk kind moet op haar 12e een smartphone krijgen van de overheid
Ouders moeten altijd kunnen meekijken met het online gedrag van hun kinderen
WhatsAppen met docenten moet verboden worden
Talentenjachten op tv moeten geen kinderen onder de 16 jaar toelaten
Ouders mogen hun kind volgen met een tracker
Ouders mogen de schoolcijfers van hun kind alleen via apps bekijken met toestemming van hun kind
Jongeren leren het beste omgaan met social media wanneer hun ouders meekijken
Docenten moeten volgverzoeken van leerlingen op social media altijd weigeren

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Speechschrijven: de do’s en dont’s

Een goede speech inspireert, spoort aan, en geeft mensen hoop op verandering. Hoewel bijna iedereen wel weet wat voor gevoel een goede speech geeft, weten maar weinig mensen hoe je

BLOG

Meer zelfvertrouwen tijdens het spreken

Voor een groep spreken kan erg eng zijn! Daarom delen wij drie tips die wij toepassen om leerlingen te helpen over hun spreekangst heen te komen.