PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

*NIEUW Iedere leerling moet op toneelles.*
Het is beter als inzendingen voor het Eurovisie Songfestival altijd in de moedertaal van het land zijn
De restjes van het kerstdiner mogen niet weggegooid worden
Programmeren moet een verplicht vak worden op school
Tijdens Halloween/Sint Maarten mogen er alleen gezonde snacks uitgedeeld worden
Elke gemeente moet een vuurwerkshow organiseren
Kerstbomen moeten verboden worden
Gratis een boek weggeven bij een Happy Meal doet meer goed dan kwaad
De Kinderboekenweek moet enkel aandacht besteden aan boeken met hoofdpersonages van kleur
Tijdens de feestdagen moeten social media verboden worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.

Verkiezingsdebat: in gesprek met Camiel van de Laarschot

Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de