PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

De EU moet importheffingen invoeren tegen de Verenigde Staten
Mensen die zich autonoom verklaren mogen geen gebruik maken van publieke voorzieningen
Campagnes van politieke partijen moeten altijd door de overheid gefinancierd worden
Op het jeugdjournaal moet elke dag aandacht worden besteed aan de Amerikaanse verkiezingen
Er moet een Europees cyberleger komen
Er moet een wettelijke termijn voor het formatieproces worden vastgesteld
Er moet een constitutioneel hof komen in Nederland
Ouders mogen hun stem aan hun kinderen geven
In de Nederlandse politiek moet een twee-partijen stelsel worden ingevoerd* *vergelijkbaar met het Amerikaanse partijenstelsel
Europa moet één land worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Waarom debatteren met jouw havo/vwo-leerlingen?

BLOG

Met stijlfiguren speechen!

In deze blog word je meegenomen in de wondere wereld van stijlfiguren. Hoe zet je ‘stijl’ in om je argumenten sterker te maken?

BLOG

Stellingen over corona

De coronacrisis bij jou in de klas bespreekbaar maken? Gebruik dan onze stellingen als basis voor een gesprek, discussie of debat in de klas over covid-19.