PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Alle kinderen moeten een huisdier krijgen
Kinderen zouden vanaf 2,5 jaar naar school moeten gaan
Kinderen die blijven pesten moeten naar aparte scholen voor pesters worden gestuurd
Kinderen die gepest worden moeten een gratis cursus kickboksen krijgen
Kinderen die wachten op asiel in Nederland moeten les krijgen op internationale scholen
Kinderen moeten 50% van de huisregels zelf bepalen
Iedere mbo stage moet beloond worden met het minimumloon
Het moet verboden worden voor foodtrucks om in de buurt van scholen te staan
Het moet verboden worden voor leerlingen en docenten om te staken
Huiswerk moet verboden worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Themales Kinderboekenweek & begrijpend lezen

In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je twee oefeningen over de Kinderboekenweek en begrijpend lezen.

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.