PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Mensen die praten in de stiltecoupé moeten een ov-verbod van drie jaar krijgen
Mensen die smakken in het openbaar moeten een geldboete krijgen
Na een voetbalwedstrijd mogen supporters één uur lang ongestoord met elkaar vechten op het grasveld
Kinderen die gepest worden moeten een gratis cursus kickboksen krijgen
Het overdragen van een SOA moet strafbaar worden
Het moet verboden worden om op straat te eten
Gevangenisstraf moet voortaan uitsluitend worden opgelegd voor geweldsdelicten
Zoekmachines moeten jaarlijks alle browse-gegevens delen met de overheid
Elke school moet een politieagent hebben
Er moet een ‘anti-pestpolitie’ komen die uit leerlingen bestaat

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Met stijlfiguren speechen!

In deze blog word je meegenomen in de wondere wereld van stijlfiguren. Hoe zet je ‘stijl’ in om je argumenten sterker te maken?