PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Leerkrachten moeten verplicht mee-gymmen met hun klas
Leerlingen met een slechte gezondheid moeten dagelijks extra gymlessen krijgen
Leerlingen moeten sociale media-les geven aan leerkrachten
Leerlingen moeten zelf kunnen kiezen of ze de CITO-toets (eindtoets) maken
Leraren moeten altijd met ‘u’ worden aangesproken
Kinderen die blijven pesten moeten naar aparte scholen voor pesters worden gestuurd
Kinderen die wachten op asiel in Nederland moeten les krijgen op internationale scholen
Kinderen moeten 50% van de huisregels zelf bepalen
Iedereen moet vegetariër worden
Het moet verboden worden voor artiesten om in hun liedjes te vloeken

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Verkiezingsdebat versus speldebat: de grootste verschillen

Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? In deze blog staan drie tips over hoe je dit doet!