PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Het moet toegestaan worden dat daklozen in alle Nederlandse steden wildkamperen
Gemeentes moeten hulp blijven bieden aan uitgeprocedeerde vluchtelingen die weigeren het land te verlaten
Gevangen moeten voor de dood kunnen kiezen bij een levenslange gevangenisstraf
Er moet openbaar worden gemaakt hoeveel leerlingen van een school examentraining/-bijles krijgen
Europese landen moeten migranten tijdens hun toelatingsprocedure opvangen in Noord-Afrika
Experimenten met embryo’s moeten verboden worden
Gemeenteraden moeten worden verkozen door een loting uit volwassen burgers
Er moet 100% erfbelasting worden ingevoerd
Er moet een robotaccijns worden ingevoerd
Dokters moeten de mogelijkheid krijgen om door middel van een placebo-effect iemand te genezen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar

BLOG

Speechschrijven: de do’s en dont’s

Een goede speech inspireert, spoort aan, en geeft mensen hoop op verandering. Hoewel bijna iedereen wel weet wat voor gevoel een goede speech geeft, weten maar weinig mensen hoe je

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de