PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

*NIEUW Iedere leerling moet op toneelles.*
De Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival moet democratisch verkozen worden
De restjes van het kerstdiner mogen niet weggegooid worden
Een kerstboom mag pas na het Sinterklaasfeest in huis gehaald worden
Het moet verboden worden om te vertellen wie op je Sinterklaaslootje staat
De officiële benaming van gefrituurde aardappelreepjes moet gewijzigd worden naar friet
Iedereen moet oranje dragen op Koningsdag
Met Valentijnsdag mogen er alleen kunstbloemen verkocht worden
Programmeren moet een verplicht vak worden op school
Tijdens Halloween/Sint Maarten mogen er alleen gezonde snacks uitgedeeld worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

School als oefenplaats voor burgerschap

De ‘Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs’ is per 1 augustus ingegaan. Dit aangescherpte wetsvoorstel biedt duidelijkheid aan scholen in het basis- en middelbaar onderwijs

BLOG

Tips voor een sterke conclusiebeurt

Er is altijd een laatste beurt waarin jij in enkele minuten de jury moet overtuigen dat jouw team dit debat heeft gewonnen. Het hele debat bespreken vinden leerlingen vaak lastig.