PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Vliegen binnen Europa moet verboden worden
Stemmen moet verplicht worden
Strandtenten moeten gratis schaduwrijke plekken aanbieden
Talentenjachten op tv moeten geen kinderen onder de 16 jaar toelaten
Mobiele telefoons moeten verboden worden op school
Terminaal zieken moeten een afdwingbaar recht krijgen op iedere experimentele behandeling
Tijdens de feestdagen moeten social media verboden worden
Tijdens een gesprek moet je nooit aan je telefoon zitten
Tijdens een maatschappelijke crisis moet er een half jaar lang een dictator aangesteld worden
Tikkertje moet een Olympische sport worden

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Een goed betoog: zo onthoud je ‘m!

In deze blog geven we je drie tips hoe jij jouw betoog beter onthoudt: het geheugenpaleis, oefenen en niet uit je hoofd leren.

BLOG

Nog een corona-achterstand: écht contact

De sluiting van scholen in de coronacrisis was voor de ene leerling minder erg dan voor de andere leerling. Doorliep de ene leerling fluitend het thuisonderwijs, de andere leerling zonk

BLOG

Waarom debatteren met jouw basisschoolklas?