Hoe begin je een debatclub?

DELEN VIA

Elke week samenkomen met enthousiaste leerlingen om te debatteren! Een debatclub is de perfecte manier om een debatcultuur op je school levendig te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen lid worden? Hoe vaak komt de club samen? En; Hoe betrokken is de schoolleiding? In deze blog zetten we tips van ons en oud-scholierdebaters uit actieve debatclubs op een rij.

Jouw debatclub een kickstart geven? Of naar een volgend niveau tillen? Bekijk onze trainingen!

Waarom een debatclub beginnen?

Debatteren is natuurlijk ontzettend nuttig: je leert er beter van presenteren, argumenteren, overtuigen en samenwerken. Daarnaast krijgen leerlingen er ook nog eens meer zelfvertrouwen door. Door te oefenen met debatteren leer je dus niet alleen beter spreken, maar ook beter schrijven en presenteren. Het zal andere vakken dan Nederlands ook zéker ten goede komen! Daarnaast leren leerlingen elkaar kennen, samen voorbereiden, zijn ze veel bezig met de actualiteit (in de vorm van debatstellingen) en leren ze hoe de organisatie van een (kleine) vereniging werkt. Er is namelijk ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid nodig bij het lid zijn van een debatclub, en dat kunnen leerlingen op deze manier goed ervaren. Kortom: een debatclub biedt leerlingen veel mogelijkheden voor hun ontwikkeling.

DOWNLOAD HIER DE PDF MET ALLE TIPS VOOR HET OPRICHTEN VAN EEN DEBATCLUB!

In de pdf vind je:

  • Hoe organiseer je een debatclub
  • Toelating tot de debatclub
  • Samenkomen: hoe lang, hoe vaak en wanneer
  • Deelname aan toernooien
 

Voorbeeld uit de praktijk

Steeds meer scholen hebben een debatclub. Maar, hoe pakken zij het nou precies aan? Onze trainers Daniël (Stedelijk Gymnasium Den Bosch), Davy (ROC Rijn IJssel), Neila (Emmauscollege) en Nadine (Praedinius Gymnasium) vertellen meer over hoe de debatclub opgebouwd was, hoe er geworven werd, wat de rol van leerlingen/docenten was en aan welke debattoernooien er werd deelgenomen.

Emmauscollege Rotterdam

– TRAINER NEILA BAKIJA

  • De debatclub wordt geleid door twee docenten;
  • In eerste instantie was dit een open debatclub, waar je vrij in en uit kon lopen;
  • Één keer per week in het laatste uur;
  • Na een tijd zijn er vaste momenten ingepland (bijvoorbeeld 8e uur op dinsdag en 1e uur op vrijdag), om er op die manier voor te zorgen dat leerlingen zich meer verbonden voelden met de debatclub, de debatkwaliteit omhoog zou gaan en er meer leerlingen lid zouden worden van de debatclub;
  • Er wordt gericht geoefend voor de deelname aan debattoernooien;
  • Aan het begin van het schooljaar en voor debattoernooien wordt er promotie gemaakt voor nieuwe leerlingen om langs te komen en kennis te maken;
  • Na de trainingen (ingehuurd) worden er leerlingen voor de debatteams gekozen;
  • Leerlingen laten na verandering van de opzet van de debatclub zien meer toegewijd te zijn. Dit leverde mooie prijzen, serieuze sprekers en goede vrienden op!
      •  
Altijd als eerste onze blogs lezen? Volg ons via LinkedIn!

RECENTE BLOGS

Ook interessant voor jou

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Een goed betoog: maak ‘m onvergetelijk

Dat iemand jouw betoog onthoudt is zelfs essentieel om diegene te overtuigen. Daarom geven we je in deze blog drie tips om ervoor te zorgen dat luisteraars jouw speech onthouden.

Een goede weerleggingsbeurt

Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen. Best