PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Stemmen moet verplicht worden
Nederland moet een dictatuur worden
Kinderen moeten zelf hun mentor kunnen kiezen
Jongeren moeten tot hun 25e betaald worden om te stemmen
Iedereen mag vanaf zijn of haar twaalfde de politiek in
Er moet een kinderparlement komen
De koning(in) moet democratisch verkozen worden
De leeftijdsgrens voor stemmen moet worden verlaagd naar 16 jaar
Elke middelbare scholier moet een middag in een politiecel zitten
In het geval van een pandemie moeten alle landen in de Europese Unie dezelfde maatregelen instellen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Waarom debatteren met jouw mbo-studenten?

BLOG

School als oefenplaats voor burgerschap

De ‘Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs’ is per 1 augustus ingegaan. Dit aangescherpte wetsvoorstel biedt duidelijkheid aan scholen in het basis- en middelbaar onderwijs

BLOG

Met stijlfiguren speechen!

In deze blog word je meegenomen in de wondere wereld van stijlfiguren. Hoe zet je ‘stijl’ in om je argumenten sterker te maken?