PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Leerlingen moeten per maand één mentale verlofdag opnemen
Het vak begrijpend lezen moet vervangen worden met het lezen van literatuur
Voorlezen moet een verplicht onderdeel van het vak Nederlands worden
Docenten Nederlands moeten wekelijks een uur voorlezen uit een boek van de leeslijst
Wereldwijd moeten middelbare scholen op basis van baankansen de vervolgopleiding van hun leerlingen bepalen
Wiskunde moet een verplicht vak worden op het vmbo
Scholen moeten tv-programma’s toestaan om pestende leerlingen te filmen met verborgen camera’s
Reclame gericht op jonge kinderen moet verboden worden
Ouders die hun kinderen niet laten vaccineren moeten een hogere ziektekostenpremie betalen
Ouders moeten de zorg van hun kinderen gelijk verdelen

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Debat in het (burgerschaps)curriculum

In onze blog ‘Burgerschapsonderwijs: ga debatteren!’ vertelden we je hoe debatteren een invulling kan zijn van burgerschapsonderwijs. In dit tweede deel leggen we je uit hoe debatteren aansluit bij de

BLOG

Waarom debatteren met jouw basisschoolklas?

BLOG

Hoe schrijf ik een betoog?

In deze blog neemt trainer Nadine je mee in het schrijven van een betoog. Hoe overtuig je anderen om jouw standpunt in te nemen?