PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Filter

Toelichting niveaus:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Mensen die door automatisering hun baan verliezen moeten gecompenseerd worden
Mensen in ontwikkelingslanden helpen is goed voor ons eigen land
Lidmaatschap van de Europese Unie is een voordeel voor Nederland
Jongeren leren het beste omgaan met social media wanneer hun ouders meekijken
Iedereen zou bevriend moeten blijven met zijn/haar ex
In vakantieperiodes mogen jongeren een onbeperkt aantal uur werken
Het is slecht om tegen kinderen te liegen over het bestaan van Sinterklaas
Het klimaatprobleem wordt het beste opgelost als de overheid zich afzijdig houdt
Trouwen is achterhaald
Het is beter als de verantwoordelijkheid voor anticonceptie enkel bij vrouwen ligt

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze lestipmail!

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

LESMATERIAAL

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

BLOG

Racisme en diversiteit

Hoe bespreek je racisme in de klas? Wij delen stellingen en tips om het thema racisme en diversiteit op een veilige manier in de klas te bespreken.

BLOG

Drie debatvormen voor positieve groepsvorming

Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel

BLOG

Debat op school: in gesprek met Janny van der Veen

Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar